Drepturile pacientului

Legea nr. 46 din 21.01.2003 - Legea drepturilor pacientului

- Pacienții au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltã calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare si materiale.
- Pacienţii asiguraţi prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au dreptul la investigaţii gratuite de screening la justa solicitare proprie din momentul încadrării în grupul de risc sau pe baza unei trimiteri de la medicul specialist.
- Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoanã umanã, fãrã nici o discriminare.
1. Dreptul pacientului la informaţia medicală
- Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
- Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor şi obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervenţiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.
- Pacientul are dreptul de a decide dacă mai doreşte să fie informat în cazul în care informaţiile prezentate de către medic i-ar cauza suferinţă.
- Informaţiile se aduc la cunoştinţă pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaşte limba română, informaţiile i se aduc la cunoştinţă în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaşte sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
- Dacă pacientul nu este cetăţean român, informaţiile i se aduc la cunoştinţă într-o limbă de circulaţie internaţională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
- Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat şi de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
- Rudele şi prietenii pacientului pot fi informaţi despre evoluţia investigaţiilor, diagnostic şi tratament, cu acordul pacientului.
- Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală.
- Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării şi, la cerere, o copie a înregistrărilor investigaţiilor de înaltă performanţă, o singură dată.
2. Consimţământul pacientului privind intervenţia medicală
- Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenţie medicală asumându-şi, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
- Când pacientul nu îşi poate exprima voinţa, dar este necesară o intervenţie medicală de urgenţă, personalul medical are dreptul să deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinţei acestuia.
- În cazul în care pacientul necesită o intervenţie medicală de urgenţă, consimţământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
- În cazul în care se cere consimţământul reprezentantului legal, pacientul trebuie să fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de înţelegere.
- În cazul în care furnizorii de servicii medicale consideră că intervenţia este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuză să îşi dea consimţământul, decizia este declinată unei comisii de arbitraj de specialitate. Comisia de arbitraj este constituită din 3 medici pentru pacienţii internaţi în spitale şi din 2 medici pentru pacienţii din ambulator.
- Consimţământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
- Consimţământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învăţământul medical clinic şi la cercetarea ştiinţifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare ştiinţifică persoanele care nu sunt capabile să îşi exprime voinţa, cu excepţia obţinerii consimţământului de la reprezentantul legal şi dacă cercetarea este făcută şi în interesul pacientului.
- Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimţământul său, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectării unei culpe medicale.
3. Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor şi viaţa privată a pacientului
- Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
- Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
- În cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie.
- Pacientul are acces la datele medicale personale.
- Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observaţie clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii pacientului, cât şi după decesul pacientului, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie.
- În situaţia în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-şi exprima consimţământul cu privire la informaţiile confidențiale şi a intervenit decesul acestuia, prin excepţie, aceste informaţii pot fi accesate pe baza certificatului de calitate de moştenitor.
- Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care această imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.
- Sunt considerate excepţii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.
4. Dreptul de a fi uitat
- Prin derogare de la prevederile art. 2.203 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, în situaţia încheierii contractelor de asigurare, în cazul în care distribuitorul de asigurări solicită supravieţuitorului de cancer informaţii şi documente în vederea evaluării riscului pentru preluarea, respectiv menţinerea în asigurare, acesta are dreptul de a nu le furniza pe acelea care vizează afecţiunea oncologică, dacă a trecut un termen de 7 ani de la data încheierii protocolului oncologic. În cazul supravieţuitorului de cancer al cărui diagnostic a fost pus înainte de vârsta de 18 ani, termenul este de 5 ani de la data încheierii protocolului oncologic.
- Distribuitorii de asigurări au obligaţia de a înscrie dreptul prevăzut mai sus în mod clar, concis, uşor de înţeles şi vizibil în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime în documentele prin care solicită informaţiile şi documentele în vederea evaluării riscului, sub sancţiunea nulităţii relative a contractului de asigurare.
- În vederea asigurării respectării dreptului de a fi uitat, personalul medico-sanitar are obligaţia de a nu furniza distribuitorilor de asigurări informaţiile şi documentele prevăzute mai sus.
- La propunerea institutelor oncologice, prin normele de aplicare a legii drepturilor pacientului, Ministerul Sănătăţii stabileşte termene reduse faţă de termenul prevăzut mai sus, pe categorii de vârstă şi tipuri de afecţiuni oncologice ale supravieţuitorilor de cancer, pe baza datelor ştiinţifice privind progresele terapeutice.
5. Drepturile pacientului în domeniul reproducerii
- Dreptul femeii la viaţă prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major şi imediat pentru viaţa mamei.
- Pacientul are dreptul la informaţii, educaţie şi servicii necesare dezvoltării unei vieţi sexuale normale şi sănătăţii reproducerii, fără nici o discriminare.
- Dreptul femeii de a hotărî dacă să aibă sau nu copii este garantat, cu excepţia cazului prevăzut la primul alineat al pct. 5.
- Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul să aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii.
- Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente şi lipsite de riscuri.
6. Drepturile pacientului la tratament şi îngrijiri medicale
- În cazul în care furnizorii sunt obligaţi să recurgă la selectarea pacienţilor pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale.
- Criteriile medicale privind selectarea pacienţilor pentru anumite tipuri de tratament se elaborează de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se aduc la cunoştinţa publicului.
- Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă există condiţiile de dotare necesare şi personal acreditat.
- Se exceptează de la prevederile primului alineat al pct. 6 cazurile de urgenţă apărute în situaţii extreme.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
- Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităţilor, mediul de îngrijire şi tratament va fi creat cât mai aproape de cel familial.
- Pacientul internat are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afara spitalului.
- Personalul medical sau nemedical din unităţile sanitare nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul unităţii respective.
- Pacientul poate oferi angajaţilor sau unităţii unde a fost îngrijit plăţi suplimentare sau donaţii, cu respectarea legii.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare.
- Continuitatea îngrijirilor se asigură prin colaborarea şi parteneriatul dintre diferitele unităţi medicale publice şi nepublice, spitaliceşti şi ambulatorii, de specialitate sau de medicină generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. După externare pacienţii au dreptul la serviciile comunitare disponibile.
- Pacientul are dreptul să beneficieze de asistenţă medicală de urgenţă, de asistenţă stomatologică de urgenţă şi de servicii farmaceutice, în program continuu.
- Niciunui pacient nu i se va refuza dreptul la îngrijiri medicale din cauza neînregistrării naşterii sale în actele de stare civilă.
- Pacientul are dreptul la medicină personalizată, pe baza recomandării medicale.
- În vederea asigurării respectării dreptului la medicină personalizată, medicul specialist are obligaţia de a pune la dispoziţia pacientului informaţii fiabile, pertinente şi uşor de înţeles referitoare la opţiunile privind intervenţiile medicale propuse, inclusiv beneficiile preconizate şi riscurile acestora.
- Consimţământul pacientului este obligatoriu pentru fiecare intervenţie medicală specifică medicinei personalizate.
- Colectarea, partajarea, gestionarea şi standardizarea datelor necesare pentru dezvoltarea şi aplicarea medicinei personalizate se realizează în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor.

Obligațiile pacientului

Regulament privind conduita persoanelor internate în SCJUB

Pacienții internați în spital sunt obligați:

1. Să respecte orarul de activitate pentru persoanele internate în Spitalul Clinic Județean de Urgență Bistrița;
2. Să respecte programul de vizită pentru a nu perturba desfăşurarea activităţii medicale în secţii;
3. Să respecte programul de masă și odihnă;
4. Să respecte condiţiile de disciplină ale secţiei şi spitalului;
5. Să folosească cu grijă bunurile care-i sunt puse la dispoziţie, orice degradare fiind supusă regulilor de drept civil;
6. Să nu fumeze în salon şi pe holurile spitalului – conform Legii 349/2002;
7. Să nu consume şi să nu introducă băuturi alcoolice în spital;
8. Să nu efectueze comerţ şi să nu practice jocuri de noroc;
9. Să nu folosească aparate electrocasnice fără avizul personalului din secţii;
10. Să respecte prescripțiile medicale;
11. Să nu utilizeze medicamente fără indicația medicului de salon;
12. Să respecte regimul alimentar indicat de medic;
13. Să poarte echipamentul obligatoriu de spital şi să nu părăsească incinta spitalului în ţinuta unităţii sanitare;
14. Să dețină la internare: prosop, tacâmuri, săpun, pastă / perie de dinți și papuci de casă;
15. Să depoziteze efectele la garderoba centrală a spitalului;
16. Să nu depoziteze efectele în salon sau alte încăperi din incinta secțiilor;
17. Să se îngrijească de igiena sa individuală, iar dacă starea de sănătate nu îi va permite, va fi ajutat de aparținători și personalul auxiliar;
18. Să mențină igiena patului, a salonului și a celorlalte spații pe care le folosește în timpul internării;
19. Să nu utilizeze stingătoarele şi instalaţiile de oxigen;
20. Să nu consume sau depoziteze alimente perisabile din afara spitalului;
21. Să nu depoziteze şi arunce pe geam resturi alimentare sau alte alimente;
22. Să nu depoziteze în salon ghivece cu flori sau flori tăiate, păstrate în vase cu apă;
23. Să nu folosească ziare pentru a mânca pe ele sau pentru a tapeta noptierele;
24. Să atenţioneze personalul de serviciu asupra eventualelor avarii la instalaţiile electrice, sanitare sau de încalzire centrală;
25. Să anunţe şi să respecte recomandările personalului de serviciu în caz de început de incendiu;
26. Să se informeze de la personal cum se colectează deșeurile menajere și medicale;
27. Să colecteze selectiv deșeurile de: HÂRTIE și CARTON, PLASTIC și METAL, STICLĂ – în recipientele puse la dispoziție de către instituție, conform Legii 132/30 iunie 2010;
28. Să nu părăsească secția sau spitalul fără aprobarea medicului sau asistentei de salon;
29. Să se adreseze în mod civilizat personalului medico-sanitar fără acte de agresiune verbală sau fizică, situaţie în care va fi externat.
30. Să evite folosirea telefonului mobil în incinta spitalului.

Programări Online
Sari la conținut